Корисні поради

Download
Турботливим батькам про звуковимову..pdf
Adobe Acrobat Document 2.8 MB

Графічні вправи – запорука успішного навчання

 

Дорослим (педагогам та батькам) важливо не упустити сприятливий період у розвитку дитини, тобто період, у якому закладаються основи майбутньої успішності дитини.

Це період – дошкільне дитинство.

Сьогодні до вступу в школу дитина повинна володіти достатньо високим рівнем уваги, уяви, пам᾿яті, мислення, мовлення,  добре розвиненою дрібною моторикою пальців рук.

Батьки та педагоги, які приділяють пильну увагу вправам, іграм, різним завданням на розвиток дрібної моторики і координацію рук, розв᾿язують одночасно два завдання:

·          по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини;

·          по-друге, готують до опанування навичок письма, що в майбутньому допоможе уникнути багатьох проблем шкільного навчання.

Найкоротший шлях до навчання – через гру та живий інтерес.

Найкраще  пропонувати дітям цікаві малюнки зі штрихування, розфарбовування, вирізання ножицями, ліплення з пластиліну та тіста, пальчикову гімнастику, малювання пальчиками, олівцями й пензликами й багато чого іншого.

В основі оволодіння письмом лежать рухові навички. Дошкільний вік вважається «специфічною» орієнтовною стадією, у процесі якої дитина ознайомлюється з графічними рухами й формами, набуває графічного досвіду. Від правильної організації цього досвіду великою мірою залежить успіх перших письмових вправ у школі.

Виділяють три групи навичок письма:

1.   технічні – вміння правильно користуватися письмовим приладдям, координувати рухи руки, дотримуватися гігієнічних правил тощо;

2.   графічні – вміння зображувати окремі літери та слова (правильний нахил, розмір, розташування);

3.   орфографічні – вміння правильно визначати звуковий склад слів.

Щоб у дитини сформувалися графічні навички, в неї мають утворитися потрібні умовні рефлекси, асоціації між тим, що вона чує, уявляє, говорить, і тим, що відтворює (складом, словом, звуком).

Формування передумов письма передбачає виконання таких завдань:

1.   Розвиток точності зорового сприймання, формування уміння вирізняти елементи з цілого і знову об᾿єднувати їх у ціле, розвиток точності просторового диференціювання;

2.   Розвиток орієнтування у просторі за напрямками (правий, лівий, права сторона, ліва сторона, верхня, нижня клітинка);

3.   Ознайомлення з правилами письма: пишуть зліва направо, послідовно заповнюють сторінку, зберігаючи однакову величину елементів, однакову відстань між ними;

4.   Підготовка дрібної мускулатури до письма і вироблення уміння управляти своїми рухами у відповідності з поставленим завданням;

5.   Вироблення уміння супроводжувати словесним поясненням свої спостереження і дії;

6.   Навчання під час підготовки до письма певних гігієнічних вимог (розташування зошита, посадка за столом, правила тримання олівця, ручки).

Ці завдання реалізуються у загальній системі корекційної навчально-виховної роботи з дітьми з порушеннями мовлення.

Логопедична (корекційно-профілактична) робота здійснюється за такими напрямками:

·     розвиток зорового сприймання і зорово-просторової орієнтації, а саме: зорового гнозису, зорово-просторових уявлень і орієнтації, зорового аналізу та синтезу, просторового мислення;

·     розвиток графомоторних навичок (зорово-моторної координації, конструктивного праксису, функції зорового контролю за рухом руки);

·     уточнення та розширення обсягу зорової пам᾿яті та зорової уваги, її стійкості та переключення.

Підготовка дітей до формування правильної графічної навички

·     Під час виконання будь-яких графічних завдань важливими є не швидкість, і не кількість зробленого, а правильність і ретельність виконання кожного завдання.

·     Перед кожним завданням поясніть дитині його мету: що робити, для чого та як саме. Пояснивши, покажіть.

·     Переконайтесь, що дитина зрозуміла інструкцію.

·     Дотримуйтесь послідовності занять, не кваптеся.

·     Не переходьте до наступних занять, якщо не освоєні попередні.

·     Діти п’яти-шести років краще опановують усе в процесі гри, ніж «під час роботи».

·     Тривалість занять має становити не більше ніж 15-20 хвилин на день.

Гігієнічні вимоги до занять з підготовки руки до письма:

1.   Стілець і стіл відповідає зростові дитини.

2.   Ноги дитини мають стояти на підлозі під кутом 45 градусів, рівно.

3.   Відстань від грудей дитини до краю стола має дорівнювати ширині долоні, тобто 3-4 см.

4.   Відстань від очей до зошита – 30 см.

5.   Джерело світла повинно бути зліва.

Різновиди графічних вправ:

1.   Прямі горизонтальні і вертикальні лінії, похилі.

2.   Ритмічні колові рухи.

3.   Хвилясті лінії в горизонтальному та вертикальному напрямках.

4.        Безвідривне проведення ліній.

5.        Штрихування прямими лініями.

6.        Штрихування геометричних фігур та предметів прямокутної, квадратної форми.

7.        Штрихування похилими лініями (коса штриховка) геометричних фігур і предметів овальної форми.

8.        Штрихування уривчастими короткими лініями геометричних фігур, кола, овалу, предметів прямокутної та овальної форми.

9.        Штрихування напівовалами предметів овальної форми (шишка, качан, рибка).

10.   Змішане штрихування.

11.   Малювання візерунка з овальних предметів.

12.   Малювання візерунка з ламаною лінією.

13.   Зорові диктанти.

14.   Графічні диктанти.

15.   Розфарбовування картинок.

16.   Домальовування картинок.

17.   Розфарбовування по цифрах.

18.   Домальовування другої половини (килимка…).

19.   Розфарбовування однакових фігур одним кольором.

 

20.   Складання з лічильних паличок.

Кабінет логопеда

Приміщення логопедичного кабінету відповідає спеціальним вимогам санітарно-гігієнічного стану і матеріально-технічного оснащення кабінетів і на 100% використовується за призначенням, має природнє та штучне освітлення. Графіки роботи кабінетів затверджені адміністрацією ДНЗ. Естетичні вимоги до оформлення кабінетів витримані: простежується систематизація корекційно-розвивального матеріалу, створений емоційний клімат приміщення засобами раціонального та естетичного планування освітлення і кольорового оформлення, наявність сучасного матеріального оснащення.

            Кабінети забезпечені навчально – методичною літературою, зібрані матеріали для взаємозв’язку з педагогами та батьками. Всі посібники, ігровий матеріал, методична література знаходяться у зручному користуванні.

          Наочний, демонстраційний та роздатковий матеріал є у достатній кількості для проведення різноманітних форм роботи з дітьми. Цей матеріал відповідає сучасним вимогам, має гарний естетичний вигляд. Різновидність роздаткового матеріалу дає можливість здійснювати корекційно – розвивальні завдання з кожною дитиною, викликає інтерес до пізнання, навчає мислити, допомагає під час підготовки до занять з дітьми, допомагає проведенню консультацій зі спеціалістами і встановлювати тісну співпрацю з батьками вихованців, дозволяє прискорювати процес постановки, автоматизації та диференціації звуків, залучати батьків до спільного корекційно - начального процесу; приймати участь у заходах дошкільного закладу.

          Документація вчителів – логопедів ведеться відповідно до вимог інструкції у дошкільних закладх.

У процесі підготовки та проведення корекційно – розвивального процесу вчителі - логопеди використовують сучасні ефективні групові та індивідуальні методи і засоби організації, новітні, здоров᾿язбережувальні технології; наочні, практичні, словесні методи та різні прийоми, проводять дослідницько – експериментальну роботу та здійснюють інноваційну діяльність.

 

          Така робота сприяє розкриттю широкого спектру здібностей дошкільників із особливостями розвитку, а використання методів і прийомів сучасних технологій, спрямованих на мовленнєвий розвиток, об’єднує фактори впливу на дитину з порушеннями розвитку в процесі вербальної та невербальної взаємодії. Кожна із методик впливає комплексно на різні види відчуттів, що створює у дітей бажання формувати чітку звуковимову.

       У кабінеті оформлені та діють куточки  крупотерапії,  сенсомоторики, виготовлені дидактичні ігри за інноваційними технологіями.

 

          Використовуємо Логопедичні казки  автор вчитель-логопед ДНЗ №36 Черняк Н.Й. під час формування та корекції фонетико-фонематичної, лексико-граматичної  систем мовлення.