Дошкільний вік є вирішальним у формуванні фундаменту фізичного та психічного здоров’я, адже відбувається інтенсивний розвиток органів та становлення функціональних систем організму, закладаються основні риси особистості, формується характер, ставлення до себе та оточуючих.

Одним із пріоритетних напрямків освітнього процесу в нашому дошкільному навчальному закладі є фізичне виховання дітей. Воно спрямовується на охорону та зміцнення здоров’я, підвищення опірності й захисних сил дитячого організму, поліпшення його працездатності, на своєчасне формування у малюків життєво важливих рухових умінь та навичок, розвиток фізичних якостей. 

Особливе місце у формуванні дитини як цілісної особистості посідає фізичний розвиток. «Тільки в русі і через рух дитина розвивається, впізнає світ у його багатогранності, набуває нових умінь, гартує тіло», - стверджує великий дидакт Ян Амос Каменський. Отже, моє завдання, як інструктора з фізичного виховання небайдужого до зростання дитини-дошкільника, зробити заняття з фізкультури і інші форми фізичного виховання захоплюючими, неповторними, сучасним.

      Однією з таких технологій є фітнес. Метою занять фітнесом є формування таких фізичних якостей, як сила, гнучкість, витривалість. Фітнес покликаний забезпечити людині гармонію психічного і фізичнюо¬го здоров'я. Фітнесом діти можуть займатися вже в ранньому віці. Для про¬ведення занять дітей об'єднуємо у різні вікові підгрупи. Заняття проводимо за програмами, складеними відповідно до віку дітей, до¬бираючи комплекси вправ спеціально для кожної з вікових катего¬рій. Основними фітнес-програмами, за якими займаємося з дошкіль¬никами, є: ігровий стретчинг; джампінг, хореографія з елементами зумби.

 

 

Джампінг 

     Оновленням змісту освітньо-оздоровчого процесу в нашому дошкільному закладі стало використання скай джампінгу – фітнес стрибків на батуті.

     Лікарі різних напрямків стверджують в один голос про те, що стрибки на батуті дуже корисні для дітей у різному віці. Такий вид розваг сприятливо впливає на всі функції життєдіяльності дитини. Стрибки на батуті вперше з’явилися в цирку. На думку фахівців, батут винайшов французький цирковий акробат середньовіччя Дю Трамполіне. Під час стрибків ефект «злету і падіння» активізується гормон «щастя». Саме тому, діти почувають себе дуже щасливим. Такий емоційний підйом і відчуття радості заряджає людський організм силою та енергією. Встановлено, що під час стрибків у дітей активно розвивається вестибулярний апарат, що запобігає надалі заколисування в транспорті і появі морської та повітряної хвороби. У дітей поліпшується кровоносна система за рахунок активації дихання під час розваг на батуті. Таким чином, ризик появи серцево-судинних захворювань значно скорочується. Стрибки на батуті особливо корисні в підлітковому віці, коли у дітей формується мускулатурная маса. У хлопців розвивається абсолютно правильно тіло, а у дівчат – гарна постава. Коли дитина робить стрибок, вона напружує певну групу м’язів і навантаження на тіло відбувається рівномірно. В цей момент активно розвиваються суглоби, м’язи, формується здоровий організм. Однак на фізичне здоров’я дітей користь стрибків на батуті не закінчується. Встановлено, що спортивні розваги формують у дітей психологічно правильне емоційний стан. У стрибках діти викидають негативну енергію і заряджаються позитивною. Вважається, що після тривалого навчального дня, дітям корисно змінити розумову діяльність на фізичну. Тому не варто відмовляти дітям у стрибках на батуті,якщо тільки дитина не має такі захворювання як: остеопороз, бронхіальну астму, гіпертонію та стенокардію з нападом тахікардії. 

Ігровий стретчинг для малят

     Проблема ефективного оздоровлення і фізичного розвитку малят залишається вкрай актуальною. Попри всі досягнення медицини, все більше дошкільнят  мають патологічну поставу, порушення опорно – рухового апарату, ослаблений імунітет, страждають на різноманітні хронічні  захворювання. Причини криються і в екології ,і в харчуванні, і в ритмі сучасного  життя.

Методика ігрового стретчингу спрямована на активізацію захисних сил дитячого організму, розвиток творчих і оздоровчих можливостей підсвідомості, поліпшення роботи серцево-судинної, нервової і дихальної систем.

     Що таке ігровий стретчинг?

    В основу покладено статичне розтягування мязів тіла та хребта, суглобів рук та ніг. Переважно це вправи з лікувальної фізкультури.Стретчинг широко використовують також у системі масажу та самомасажу, а ще як засіб релаксації. Найефективнішим при цьому є самоманіполювання тілом у повільному темпі. Вправи спрямовані на профілактику різних  деформацій хребта, зміцнення м’язів суглобів, координацію рухів, оздоровлюють дітей, виховують  витривалість та старанність. Заняття проводять у формі сюжетно-рольової або тематичної гри. Кожна вправа передбачає втілення 

Дитиною якогось образу, сприяє розвитку її творчих і акторських здібностей. Завдяки заняттям в дітей зникають комплекси, пов’язані з фізичною недосконалістю тіла. Малюки набувають нового рухового досвіду, що дозволяє їм почуватися сильнішими і впевненішими, у них підвищується опірність організму до різних захворювань.

     Заняття ігровим стретчингом доцільно починати з дітьми чотирирічного віку. Кожну вправу повторюють 4-6 разів під інструментальну музику із чітким ритмом. Вони мають образні назви й поєднуються у захопливий сюжет, щоразу інший. Заняття складається з кількох фрагментів ,які передбачають  вправи на статичне розтягування м’язів, стрибки, стимуляцію точок на стопі, розслаблення для відновлення дихання. Після заняття у дітей поліпшується настрій, взаєморозуміння. Вивчивши вправи, діти самостійно.

     Розігрують відомі сюжети  і придумують свої, таким чином розвиваються їхні творчі здібності. Досвід показує, що малята, які займаються стретчингом, майже не  хворіють.

       Методи стретчингу

1. Балістичний. Характеризується швидкістю і силою рухів. У зв’язку з цим пришвидшується розтягнення м’язів та підвищується ефективність заняття. Виконують махи руками і ногами, згинають і розгинають тулуб із великою  швидкістю і амплітудою. При надмірній швидкості і силі рухів може бути травмонебезпечним.

2. Повільний. Дає максимальне розтягування мязів. Вправи виконують у дуже повільному темпі. Використовують  під час розминки.

3. Статичний. Найнебезпечніший метод. Вправу виконують від 10с до кількох хвилин із затримкою у кожній позиції на 30-60с.

Поради інструктора з фізичної культури

Якщо дитина здорова, фізично розвинена, то й процеси її виховання та навчання відбуваються продуктивніше, вона здатна засвоїти нове, бути творцем свого “Я”, відчувати радість життя.

 

У дошкільному дитинстві закладаються основи здоров’я, виховуються основні риси особистості людини. Сім’я, дошкільні заклади мають створити сприятливі умови для оптимального фізичного розвитку дитини, отримання знань про людський організм, опанування санітарно-гігієнічних навичок. Дитина повинна поступово вчитися бути творцем досконалості свого тіла, здоров’я. Міцне здоров’я є запорукою розвитку дитини в інших особистісних аспектах. На цій особливості наголошує народна мудрість: “У здоровому тілі — здоровий дух”, — стверджували в античні часи; “Нема щастя без здоров’я”, — гласить українське прислів’я.

Поставивши за мету забезпечити всебічний гармонійно – фізичний розвиток, створити передумови для успішного виховання дітей насамперед була розроблена система рухової діяльності.

·        Ранкова гімнастика;

·        Фізкультурні заняття;

·        Рухливі ігри;

·        Психогімнастика;

·        Ігрові вправи, хороводи;

·        Прийом дітей на вулиці;

·        Туристичні походи;

·        Імунна гімнастика;

·        Гімнастика пробудження;

·        Психологічні ігрові тренінги;

·        Рухова активність на прогулянці;

·        Ритміка, аеробіка, гімнастичні вправи;

·        Фізкультхвилинки на заняттях та фізкультпаузи;

·        Фізкультура на свіжому повітрі;

·        Фізкультурні дозвілля, розваги, ігри.

Ранок у дитячому садку розпочинається з ранкової гімнастики, яка окрім бадьорості, піднесення настрою, підвищення працездатності надає можливість за короткий проміжок часу розв’язати цілий комплекс завдань з фізичного виховання добором і дозуванням кожної вправи. В теплу пору року ранкова гімнастика проводиться на свіжому повітрі.

Фізкультурні заняття – основна організована форма навчання, найефективніший спосіб оптимізації рухового режиму. Практика показала, що якість виконання рухів залежить від правильного добору вправ, їхньої черговості, відповідного способу організації дітей і способу виконання вправ, від якості посібника, а також від інтересу дошкільників до результатів своїх рухових дій. Як правило один рух обирається провідним. Техніці його виконання приділяється особлива увага. Впроваджується система оздоровчих інтегрованих занять, під час яких використовуються різні види масажу і самомасажу, динамічні вправи, пальчикові ігротренінги на фоні використання знань, набутих дітьми під час навчального процесу на заняттях з інших предметів.

Рухливі та спортивні ігри виховують силу, спритність, витривалість, відвагу, рішучість, ініціативу, товариську взаємовиручку. Добираючи рухливі ігри враховується відповідність мети заходу, час дня, умови проведення, вік дітей, їх підготовленість.

 Ігрова діяльність знаходить своє застосування на протязі всього перебування дитини в дитячому садку. Найбільша нагорода для нас є самостійна організація дітьми ігор, які вивчались під час занять. Підвищенню рухової активності наших вихованців, пропаганді здорового способу життя сприяє тісний контакт з батьками.  З матеріалів, вміщених в батьківських куточках, батьки завжди можуть знайти методичні поради на фізкультурно-оздоровчу тематику, дізнатися про результати фізичного обстеження дітей.