Педагогічний досвід

 

За чверть століття плідної педагогічної діяльності в нашому дошкільному закладі створено свій стиль, традиції та особливості організації навчально-виховного процесу. Достатньо пройти світлими коридорами, заглянути в затишні групи, поспілкуватися з маленькими «чомусиками» і відразу стане зрозуміло, що тут працюють творчі люди, для яких любов до дітей є сенсом життя.

Метою роботи колективу є збереження цілісного розвитку дитини, розвитку її ранніх  інтелектуальних здібностей, творчої спрямованості , розкриття потенціальних можливостей при збереженні дитячої субкультури та визнанні унікальності ролі дошкільного дитинства в становленні особистості. 

Колектив ДНЗ широко використовує у своїй роботі методики:

 

 М.Монтессорі– ця методика ґрунтується на ідеї – допомогти маленькій дитині самостійно розвиватися. В основі цієї методики є три основні принципи: самовиховання, самонавчання і саморозвиток. Діти  вчаться самостійно одягатися, пересипати і переливати, перемішувати, вирізати, розфарбовувати,малювати, концентрувати увагу і розвивають велику і дрібну моторику, вивчають розмір, форму і колір. 

Спадщина В. Сухомлинського – вчить дітей пізнавати та милуватися довкіллям, виховує у дітей почуття жалю до людей, які не можуть відчути красу природи, розвиває мовну активність, уяву та мислення, виховує добрі почуття, бережне ставлення  до природи.

 

Методика Є.Є. Шулешка.

Одним із показників психічного розвитку дитини є довіра до руки. На жаль, вихователі-практики знають, що цей показник у дітей на низькому рівні. Часто можна спостерігати картину, коли дитина перелякано дивиться на аркуш і олівець, не наважуючись приступити до роботи. Щоб у дітей не виникало такої реакції, наш колектив широко використовує у своїй роботі педагогічні ідеї Є.Є.Шулешка, які допомагають підготувати дитину до оволодіння навичками письма.

Під час організації життєдіяльності дітей ми використовуємо навчальні посібники та дидактичні матеріали запропоновані великим педагогом. Зокрема, це алфавітна таблиця “акваріум” – посібник для вивчення букв і не тільки. Ми заохочуємо дітей до складання оповідань та казок про те, що там є, про тих, хто там живе, про риб, коників, камінці та водорості. Про те, що справа, зліва, внизу, вгорі, під, над тощо. Таким чином, діти обмінюються думками, грають в цікаві ігри, спостерігають та вигадують.

Крім того, у своїй роботі ми використовуємо похилі дошки та “мокрі олівці”. Відомо, щоб зробити рухи керованими, дитині потрібно погоджувати рухи руки з мовленням. Як образну основу для їх узгодження застосовуємо ритмізовані узори – розчерки. Діти їх починають малювати на похилих дошках, а потім поступово переходять на альбомні аркуші. Вони працюють залюбки, не бояться намалювати щось не так, бо все можна витерти “мокрим” олівцем – серветкою, згорнутою трубочкою. Поступово на похилих дошках дошкільнята виконують графічні диктанти, що сприяє підтриманню заданого дітьми темпу зображення відомих образів для передачі ритмічно організованого малюнка.

Для вироблення координації в роботі рук ми звертаємось до роботи зі спицями та дзиґами. Коли дитина запускає дзиґу в положенні сидячи трьома пальцями правої руки – великим, вказівним та середнім – вправо, то це якраз положення кисті руки, необхідне під час письма. Під час набору петель на спиці ми допомагаємо плечу та передпліччю дитини зафіксувати положення, необхідне для письма.

Із задоволенням діти тренуються в обведенні медіаторів, викладають узори та візерунки, знаходять дану форму у навколишньому (пелюстки квітів та гілки дерев) і в майбутньому зможуть легко знаходити їх в елементах прописних літер.

Годі переоцінити значення лічилок, загадок та скоромовок у розрізі методики Є.Є.Шулешка. Це перше вправляння дитини в читанні і письмі, бо тут пов’язані чотири аналізатори: голос, рука, око, слух.

Ми прислухаємось до рекомендацій Є.Є.Шулешка і переконались на власному досвіді, що його методика принципово відмінна від традиційної і має бути актуальною упродовж дошкільного дитинства.

Тістопластика.

         Одна із нових різноманітних образотворчих технологій. Тісто – чудовий матеріал для мистецтва і українці здавна ним користуються. Борошно, сіль, вода – доступні екологічно чисті матеріали. Дітям дуже корисне це заняття, адже воно розвиває фантазію, знімає надлишкову емоційну напругу, вчить посидючості та відповідальності, покращується робота їхніх органів, адже у процесі маніпуляції з тістом відбувається природний масаж біологічно активних точок розташованих на долонях і пальцях рук, що позитивно впливає на загальне самопочуття. У дошкільнят формується загальна умілість рук, в тому числі і дрібна моторика руки, їм надзвичайно подобається виготовляти та декорувати вироби.

 

Звертаючись до даної методики ми розвиваємо у дітей творчість, креативність та самореалізацію, бо відчуття задоволення від отриманого результату формує адекватну самооцінку дитини, вона стає впевненішою у своїх силах.

“Логопедичні оповідання та їх інсценування” – авторський посібник вчителя-логопеда Черняк Н.Й.

         Його зміст спрямований на корекційну роботу над звуками, що проходить у декілька етапів. Він має особливе значення на етапі закріплення звуків у самостійному мовленні, адже коротенькі тексти (оповідання) містять велику кількість слів із звуками, які закріплюються в самостійному мовленні та доступні дитині дошкільного віку. Слухаючи зміст оповідання дитина запам’ятовує слова із проблемними звуками, а під час переказу намагається вимовляти їх чітко та правильно. Кожне оповідання ілюстроване яскравими малюнками, що допомагає дитині переказувати його зміст, пригадати та перелічити предмети на заданий звук. Вони змушують дітей думати над ситуацією, яка трапляється з героями, робити висновки, творчо придумувати їх закінчення.

     Інсценуючи зміст за ролями дитина передає свої емоції, переживання, міміку та жести свого героя. Відповідно, у дітей розвивається монологічне та діалогічне мовлення, логічне мислення, творчий потенціал та закріплюється правильна вимова проблемних звуків. 

Крупотерапія.

    Одна з технік, що дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, розв’язати її психологічні проблеми. Основна діяльність дошкільника – гра, саме в ній він пізнає себе і навколишній світ. Ігри з крупою сприяють розвитку мовлення, уваги, пам’яті та є відмінним засобом для профілактики та корекції вад звуковимови дітей, вчать граматично правильно будувати речення, спонукають дітей до виконання розумових операцій (діти порівнюють за величиною та кольором знайдені фігурки, називають протилежності, узагальнюють предмети). Дана методика сприяє закріпленню раніше вивченого матеріалу (вірші, скоромовки, чистомовки) та допомагає малюкам створювати міні-театри. Гра з крупою, природним екологічно чистим матеріалом допомагає педагогам розв’язати ряд навчальних та корекційних завдань.

Методика Нікітіних

         Ця методика передбачає максимально творчу свободу дитини під наглядом, але без втручання дорослого. Вона розрахована на спільну роботу дитини і вихователя, та містить певний набір завдань, які необхідно вирішити за допомогою логічного мислення. Гра “Склади візерунок” сприяє розвитку у дітей здатності до аналізу та синтезу. Гра “Унікуб” вводять малюків у світ трьохвимірного простору. Гра-головоломка “Склади квадрат” допомагає у розвитку кольоровідчуття та кмітливості. Гра “Краплинки” розвиває математичне мислення, навички кількісної та порядкової лічби. Для розвитку абстрактного мислення, уваги і запам’ятовування використовується гра “Увага - відгадайка”.

   Дана методика допомагає педагогам ДНЗ вирішувати питання формування логіко-математичного розвитку дошкільнят.

Казкотерапія – це метод, у якому казкова форма застосовується для інтеграції особистості, розвитку її творчих здібностей, удосконалення взаємодії з навколишнім світом.

         Вона допомагає дитині співвідносити себе з головним героєм, проживати з ним різні життєві ситуації, черпати з них новий досвід. Виховує у дитини любов, доброту, взаємодопомогу, співчуття, навчає бути ввічливим, говорити лагідні слова, розвиває у дітей фантазію, творчость.

         Методи роботи з казкою, які застосовуються у роботі з дітьми:

  • Аналіз казок.
  • Розповідь казок.
  • Переписування казок ( зміна окремих частин казки).
  • Постановка казок за допомогою ляльок.
  • Складання казок.

У нашому садочку є різноманітна база для вирішення цих питань: різні види театрів, маски, одяг казкових героїв, ширми з атрибутами для показу лялькових театрів; різноманітні дидактичні ігри, вправи творчого характеру.

Здоров'язберігаючі технології.

В умовах ДНЗ принцип оздоровчої спрямованості реалізуємо шляхом створення здоров'язберігаючого середовища, використання нестандартного фізкультурного обладнання. Впроваджуємо інноваційні здоров'язберігаючі технології, такі як щітковий самомасаж, комплекси корекційної фізкультурно-оздоровчої гімнастики, батут, тріенгл, стретчинг. Використовуємо дерев'яні дощечки різної конфігурації для профілактики деформації стопи; виконуємо коригуючі вправи на валиках з поролону та ПЭТ пляшках з теплою водою; згини і нахили на автентичному тренажері "Килим-літак"; повороти на "Літаючих тарілках" з метою корекції постави, зміцнення м’язового корсету поперекового відділу спини і профілактики порушень постави.

Щоквартально проводимо комплекси щіткового самомасажу після сну за допомогою масажерів-їжачків.

Піскотерапія – ігри для розвитку тактильно-кінестетичної чутливості,  дрібної моторики рук та творчого потенціалу дошкільнят.

         Ці досить прості і цікаві для малюків вправи мають колосальне значення для розвитку дитячої психіки. Взаємодія з піском стабілізує емоційний стан, навчає малюка прислухатися до себе, проговорювати свої відчуття, що сприяє розвитку мовлення, довільної уваги і пам'яті.

         Але найголовніше – дитина отримує перший досвід рефлексії (самоаналізу), навчається розуміти себе і інших. Так закладається база для подальшогоформування навичок позитивної комунікації.

         Для проведення ігор ми дотримуємось основних принципів ігор на піску:

  • створюємо природне середовище, в якому діти почувають себе комфортно й захищено, виявляють творчу активність (Для цього ми добираємо завдання, які відповідають можливостям дитини; організуємо ігри в казковій формі, заохочуємо фантазію і творчий підхід).
  • формуємо і підсилюємо позитивну мотивацію до занять, зацікавлюємо дитину методом "Оживлення" абстрактних символів.
  • реальне "проживання" програвання різних ситуацій разом з героями казкових ігор.

Будуючи казку на піску, дитина здобуває життєвий досвід, учиться знаходити вихід із ситуацій, що склалися, вчиться взаємодіяти з однолітками.

Комментарии: 1
  • #1

    Степан (Пятница, 21 Февраль 2014 09:30)

    Красиове оформление сайта